Witaj na Forum. Zaloguj się lub Załóż konto.

Ustronie Morskie noclegi blisko morza  e-wczasy.pl  Noclegi Ustronie Morskie  holidon.pl  

Autor Wątek: Lotnisko Bagicz  (Przeczytany 72719 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Karolek

  • Gość
Odp: Lotnisko Bagicz
« Odpowiedź #60 dnia: Listopad 09, 2013, 21:06:37 pm »
Filmik z Bagicza rok 1993 płytka już się nagrywa będzie miała około 1h materiału
Podczele 1993r.

Festung Kolberg

  • Trochę się znamy
  • **
  • Wiadomości: 48
    • Zobacz profil
Odp: Lotnisko Bagicz
« Odpowiedź #61 dnia: Listopad 11, 2013, 23:41:32 pm »
Czy mogę się dowiedzieć jak taką płytkę z tym filmem zdobyć.

Odpłatność czy zwrot kosztów oczywiście zapewniona.

JJ222

  • Z nami na dłużej
  • ***
  • Wiadomości: 62
    • Zobacz profil
Odp: Lotnisko Bagicz
« Odpowiedź #62 dnia: Luty 20, 2014, 23:27:14 pm »
Lotnisko w Bagiczu jak każde wojskowe lotnisko posiadało skład amunicji tzw bomboskład.   
 Znajduje się on w południowo-wschodniej części lotniska, po prawej stronie drogi prowadzącej do Domu Pilota. Obecnie teren ten jest zarośnięty krzakami, i z drogi niewiele widać co tam się znajduje. Zajmuje obszar ok. 5 ha.
 Bomboskład zbudowano w latach pięćdziesiątych ub. wieku na miejscu dawnej wsi Bodenhagen (południowo-wschodniej części wsi) Do dziś zachowało się kilka obiektów, w dość dobrym stanie. Wokół każdego obiektu usypano wały ziemne, od strony lotniska i sąsiednich budynków.      Grzbiety tych wałów są wyższe niż budynki, zadaniem ich była ochrona sąsiednich budynków przed skutkami wybuchu składowanych tam materiałów.
Cały teren był podzielony na trzy strefy: pierwsza obejmowała magazyny (1),(2),(3),(4), do których prowadziły bramy A i B.
Strefa druga obejmowała pozostałą część bomboskładu do której prowadziła brama (C), strefa trzecia to magazyn (7).
Każda z tych stref była odgrodzona od sąsiednich ogrodzeniem z drutu kolczastego.
W magazynach na terenie bomboskładu składowana była amunicja i bomby lotnicze, a także materiały chemiczne m.in. środki do odkażania chemicznego.

Do bomboskładu prowadziły trzy bramy.
Bramy „A” i „B”prowadziły do kompleksu magazynów (1),(2), (3),(4).
Magazyn (1) i (3) to budynki murowane,wysokości ok. 6 m, szerokie ok. 10 m, pierwszy długości 20 m, a (3) ok. 30 m. Kiedyś zamknięte były ze szczytów potężnymi wrotami.Podłogi w tych magazynach były drewniane. Te dwa magazyny były ogrzewane przez kotłownię znajdującą się po drugiej stronie szosy(10).
Magazyn (2) i (4) betonowe, z góry i z boków są osypane ziemią, wewnątrz wysokie na ok 2 metry. W pobliżu bramy „A” znajdowała się wartownia (11).Obiekt (12) to ruiny małego budynku murowanego.
Od strony łąk znajdowały się garaże z prefabrykatów kryte eternitem, niestety zostały rozebrane (zaznaczone na mapce linią przerywaną).Ta część bomboskładu była odgrodzona podwójnym płotem od sąsiednich magazynów.
Co kilkadziesiąt metrów znajdowały się zbiorniki przeciwpożarowe.
Były to stalowe cysterny o pojemności 10 000 litrów każdy, posadowione na nasypie ziemnym wysokim na 2 m. i zasypane ziemią.
 Obecnie teren bomboskładu jest własnością prywatną.

















Więcej na stronie http://kukinkasolectwo.blogspot.com/p/1.html

Festung Kolberg

  • Trochę się znamy
  • **
  • Wiadomości: 48
    • Zobacz profil
Odp: Lotnisko Bagicz
« Odpowiedź #63 dnia: Czerwiec 19, 2014, 21:38:32 pm »
Ok a co kryje się pod pozostałymi numerami 8 i 9 ???

I jeśli można poznać źródło tych informacji to będę zobowiązany.

JJ222

  • Z nami na dłużej
  • ***
  • Wiadomości: 62
    • Zobacz profil
Odp: Lotnisko Bagicz
« Odpowiedź #64 dnia: Czerwiec 23, 2014, 00:32:04 am »
Dokładny opis bomboskładu wraz ze zdjęciami obiektów 8 i 9 znajduje się na stronie http://kukinkasolectwo.blogspot.com/p/1.html

Co do źródła informacji: pod koniec lat osiemdziesiątych handlowaliśmy z żołnierzami w okolicach bomboskładu (najczęściej paliwo), i oni opowiadali o bomboskładzie. Krótko przed opuszczeniem lotniska przez Rosjan miałem okazję zwiedzić ten teren. Większość tych magazynów była już pusta i otwarta, wewnątrz poniewierały się drewniane skrzynie po amunicji, a w magazynie ( 8 ) na podłodze walały się maski przeciwgazowe,pakiety ochrony chemicznej,ubrania przeciwskażeniowe itp. prawdopodobnie był tam magazyn chemiczny. W pobliżu magazynu (2) stał radar na podwoziu czołgowym, chyba jeszcze nie używany, bo na liczniku miał tylko 100 godzin pracy.

Festung Kolberg

  • Trochę się znamy
  • **
  • Wiadomości: 48
    • Zobacz profil
Odp: Lotnisko Bagicz
« Odpowiedź #65 dnia: Luty 23, 2015, 21:53:02 pm »
Jak już jesteśmy w temacie aktualizacji, to wkleje link do tekstu o radiolatarniach z lotniska Bagicz.

http://twierdzakolobrzeg.pl/2015-01-04-23-45-17/bagicz,-rogowo,-ustronie/342-radiolatarnie-lotniska-bagicz.html

Miłego czytania :)

andysol

  • Naprawdę lubię Ustronie
  • *****
  • Wiadomości: 568
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: Lotnisko Bagicz
« Odpowiedź #66 dnia: Luty 24, 2015, 01:39:54 am »
Bardzo ciekawy, nie tylko ten konkretny link :) To kawał historii doskonale nadający się do turystycznej promocji. Trzeba by "jedynie" zadbać aby śladów nie zatarł czas i... ludzie.

Iwona

  • Naprawdę lubię Ustronie
  • *****
  • Wiadomości: 236
    • Zobacz profil
Odp: Lotnisko Bagicz
« Odpowiedź #67 dnia: Luty 24, 2015, 16:05:35 pm »
Super informacje . Też myślę, że sporą część wczasowiczów zainteresują informacje zawarte w tym linku.

mojeustronie

  • Administrator
  • Naprawdę lubię Ustronie
  • *****
  • Wiadomości: 4275
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Ustronie Morskie noclegi blisko morza
Odp: Lotnisko Bagicz
« Odpowiedź #68 dnia: Luty 24, 2015, 19:05:34 pm »
Festung Kolberg, w artykule napisano:

Cyt: Oprócz radiolatarni, zarówno w Ustroniu Morskim jak i w Sianożętach, postawiono znaki wizualne i świetlne, dodatkowo naprowadzające samoloty na pas. Mieszkańcy pobliskich miejscowości potwierdzają istnienie znaków w kształcie wielkiego trójkąta równoramiennego, pomalowanego w czarno-białe pasy. Dodatkowym wsparciem były umieszczone na słupach wzdłuż ulicy Wczasowej w Sianożętach migające lampy zwane KNS, używane do wskazywania ścieżki schodzenia w warunkach nocnych. KNS ustawione były w osi pasa startowego, na głównym kierunku podejścia, między BRL, a progiem pasa startowego.

Jest tu chyba nieścisłość, bo pamiętam, że czerwone lampy nad trójkątnymi tablicami były już od ulicy Polnej, czyli od DLR-u. Wszystkie migały równocześnie na całej trasie podejścia (mniej więcej co 1-2 sekundy). Pamiętam również, że gdzieś na początku lat 80-tych (chyba) zdemontowano czerwone lampy (były na czubku drewnianych pali podtrzymujący zbite z desek trójkąty) i zastąpiono je dużymi reflektorami z palnikami błyskowymi.  Te lampy błyskowe odpalały się jedna po drugiej w kierunku lotniska (co ułamki sekundy) i zapewne były lepiej widoczne w trudnych warunkach atmosferycznych (mgła, deszcz, śnieg). Kto stał wzdłuż tych słupów, ten chyba nie zapomni piorunującego wrażenia - kilkukilometrowa biała linia mocnego światła przebiegająca na całym odcinku w czasie może sekundy, może trzech. Jak na filmie z dużych, światowych lotnisk :)

Artykuł, jak i cała strona rzeczywiście świetna. Kawał roboty, gratuluję. Czytam w odcinkach.

EDIT: Po dłuższym namyśle doszedłem do wniosku, że nie pamiętam już, czy lampy błyskowe zamontowano od ulicy Polnej, czy od Sianożęt. Coś mi się wydaje, że były one tylko od Sianożęt do pasa startowego. Może ktoś pamięta?

Festung Kolberg

  • Trochę się znamy
  • **
  • Wiadomości: 48
    • Zobacz profil
Odp: Lotnisko Bagicz
« Odpowiedź #69 dnia: Luty 24, 2015, 22:36:07 pm »
Bardzo możliwe że używano lamp KNS do określenia lokalizacji poszczególnych punktów np DRL czy BRL , ale w jednym ciągu (linii) przeważnie stawiało się je pomiędzy BRL a progiem pasa - tak aby wskazywały swoim błyskiem prawidłowe podejście na pas.

W internecie można spotkać zdjęcia lamp KNS na dalszych radiolatarniach, czy w Ustroniu takowa była - potwierdzenia nie mam.

Rozmawiając z mieszkańcami, usłyszałem że ponoć jakaś lampa błyskowa była montowana na kominie przy DRL - teraz jest to ośrodek wypoczynkowy "EWA" przy ul. Górnej 16.
Jest tam 32m komin i na nim miało być coś zamontowane.
Ale czy na pewno - na to nie mam dowodów.

mojeustronie

  • Administrator
  • Naprawdę lubię Ustronie
  • *****
  • Wiadomości: 4275
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Ustronie Morskie noclegi blisko morza
Odp: Lotnisko Bagicz
« Odpowiedź #70 dnia: Luty 24, 2015, 22:41:41 pm »
(...) ale w jednym ciągu (linii) przeważnie stawiało się je pomiędzy BRL a progiem pasa - tak aby wskazywały swoim błyskiem prawidłowe podejście na pas.

Już nie mam wątpliwości, lampy błyskowe były jednak wyłącznie od Sianożęt. W Ustroniu ich nie było, chyba że jakieś pojedyncze (np. na kominie OW Ewa) ale tego szczegółu nie kojarzę.

PS. Dla przypomnienia jeszcze raz słupy naprowadzające na pas, tak charakterystyczne elementy krajobrazu Ustronia Morskiego i Sianożęt z lat 70 i 80-tych. Obecnie widoczny w oddali fragment Sianożęt jest gęsto zabudowany.


Festung Kolberg

  • Trochę się znamy
  • **
  • Wiadomości: 48
    • Zobacz profil
Okolice Ustronia Morskiego - poszukuję budynku
« Odpowiedź #71 dnia: Listopad 03, 2016, 22:33:29 pm »
Witam Wszystkich.

To będzie krótki (tak sądzę) wątek.
Mianowicie poszukuję budynku lub miejsca gdzie stał takowy budyneczek po wojnie - okolice wsi Gwizd, Grąbnica, Wieniotowo....

Ktoś się zapyta po co tego szukam - powoli kończę aktualizację historii stacji radarowej Kondor pod Ustroniem Morskim, a to jest jeden z ostatnich elementów których brakuje w "układance" :)

Budyneczek może być podobny do tych co wstawiłem na zdjęciach - mniej więcej budowla była taka sama, choć mogły być lekkie odstępstwa. Były budowane dwa wzory - obydwa przedstawiłem (jako kwadratowy lub z dobudówkami).
Po wojnie oczywiście mogły zmienić przeznaczenie, ale jeśli były, to kształtu nie zmieniano.

Czekam na wszelkie informacje - zarówno dokładne jak i przypuszczalne (ktoś pamięta itd.... )