Ustronie Morskie Forum

Dyskusje o Ustroniu Morskim => Historia Ustronia Morskiego i okolic => Wątek zaczęty przez: mojeustronie w Wrzesień 14, 2011, 22:23:00 pm

Tytuł: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Wrzesień 14, 2011, 22:23:00 pm
Zachęcony tym, że sporo czytelników (a zwłaszcza panowie) interesują się wojskową historią naszej gminy, postanowiłem założyć osobny wątek poświęcony wspomnieniom lotniska w Bagiczu i to zarówno niemieckiego, jak i radzieckiego. Poniżej przypominam adres strony prowadzonej chyba przez naszego użytkownika, Festung Kolberg. Można znaleźć na niej bogate informacje o lotnisku do 1945:

tutaj-->http://www.mapy.blink.pl/kolberg/bagicz_do45.htm

jak i po 1945 roku:

tutaj-->http://www.mapy.blink.pl/kolberg/bagicz_po45.htm

Na początek przypominam myśliwiec MIG-23 o zmiennej geometrii skrzydeł, który tak bardzo zatruwał życie nam i turystom :)

(http://www.fas.org/nuke/guide/russia/airdef/mig-23-DNST8908431_JPG.jpg)

(http://img24.imageshack.us/img24/8513/mig23wytarcie2.jpg)
Fot: Forum PWM
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Wrzesień 14, 2011, 22:38:35 pm
Prezentuję też filmik wspomnieniowy (w dwóch częściach) jednego z lotników, który służył w Bagiczu na początku lat 80-tych. Filmik zawiera archiwalne nagranie wideo obiektów sztabowych i koszarowych w Podczelu. Większość z nas zapewne w tamtym czasie nigdy tam nie była (ja przynajmniej nie byłem), będzie więc okazja zobaczyć, jak wyglądało życie za kolczastym ogrodzeniem.




Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Wrzesień 14, 2011, 22:53:13 pm
Myśliwce stacjonowały w Bagiczu do 1989 roku, kiedy to jeden z MIG-ów spadł na belgijskie miasteczko Kortrijk, zabijając jedną osobę. Po tym wypadku 871 Sewastopolski Pułk Myśliwsko-Szturmowy został karnie przeniesiony z Bagicza do Brzegu.

źródło-->http://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_MiG-a-23_pod_Kortrijk (http://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_MiG-a-23_pod_Kortrijk)

Później przez dwa lata (1990-92) stacjonował u nas 55 "Sewastopolski" Samodzielny Pułk Śmigłowców.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Wrzesień 15, 2011, 21:19:16 pm
Chciałbym zweryfikować takie oto historie związane z lotniskiem w Bagiczu. Może starsi mieszkańcy pamiętają więcej szczegółów. Otóż pamiętam, że gdzieś w połowie lat 70-tych jeden z myśliwców podchodzących do lądowania nie dostał zgody na posadzenie maszyny. Poderwał wtedy samolot na dopalaczu centralnie nad Ustroniem. W wielu domach wypadły szyby z okien i spękały mury. Spękania pojawiły się nawet w całkiem jeszcze nowej wtedy szkole. Rosjanie jeździli wtedy z komisją po Ustroniu oraz Sianożętach i szacowali straty. Rzekomo mieli wypłacać odszkodowania.

Czy ktoś pamięta to zdarzenie? Czy Rosjanie rzeczywiście wypłacali jakieś odszkodowania?

Krążyła też legenda, że zastrzelono kiedyś zbłąkanego grzybiarza. Czy to mogła być prawda, czy raczej plotka?

I jeszcze jedno - z Rosjanami dało się nawet pohandlować. Kto pamięta jakie towary się u nich kupowało? Ja pamiętam, że załatwiało się paliwo i chałwę. Co jeszcze fajnego można było od nich kupić? A co oni kupowali od nas? Kto pamięta ten handel wymienny z żołnierzami ;)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: zauważać w Wrzesień 15, 2011, 21:41:34 pm
Ja pamiętam wspomnienie świętej pamięci dziadka, o tunelach podziemnych w okolicach lotniska. Pamiętam mówił, że "jak ruscy go wyprowadzali w ów tunele, to wyjście było wielkości paznokcia".
Nieustannie trzymam tę szczątkową opowiastkę w pamięci, gdyż jest ona dla mnie niezwykle interesująca. Może ktoś wie coś na ten temat? Czy te tunele były u nas w gminie czy gdzieś indziej? Są jeszcze czy już zlikwidowane? hm?
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: zauważać w Wrzesień 16, 2011, 20:08:13 pm
Tunele były:
http://img.odkrywca.pl/index1.php?action=artykuly&artykul=bagicz

W tekście można przeczytać kilka ciekawostek na ten temat (punkt 4).
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Wrzesień 16, 2011, 20:47:10 pm
Handel oczywiście kwitł. Nielegalny oczywiście - nawet w pewnm czasie wzbudziło to zainteresowanie służb UB i KGB - kto z kim, w jakim celu... itd
Znam opowieści ze przy wycofywaniu się Rosjan można było przehandlować całe kontenery z umundurowaniem.
Broń chyba sporadycznie, ale do tego kto się nie przyzna :)

Co do tuneli - podobno jakieś są, nawet swego czasu były artykuły w Glosie Koszalińskim o gościu z róźdzką (radiosteta?)  co je namierzył i ... tyle.
Nikt ich nie widział, wszyscy słyszeli o nich - a potwierdzenia/zaprzeczenia* dalej brak.

Co do artykułu z Odkrywcy -- pisany był dawno ze zlepków informacji wyrwanych z kontekstu. Proszę podchodzć do niego ostrożnie.

* niepotrzebne skreślić.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Anna Britzen w Wrzesień 16, 2011, 22:35:34 pm
Mój dziadek miał zaprzyjaźnionego oficera z bazy radzieckiej z którym handlował. Zamawiał u niego różne rzeczy, które on przywoził z Rosji biżuterie ze złota zegarki. Brał od nich paliwo i sprzęt elektroniczny.  Pojechałam kiedyś z dziadkiem bardzo rano po bramę wjazdową pamiętam tą wielką czerwoną gwiazdę  i odbierałam zamówiony towar. Dostałam wtedy od dziadka piękną lalkę wszystkie dzieci mi zazdrościły bo takich u nas nie było. Pamiętam smak cukierków z Rosji były bardzo duże i zapakowane były w szarych papierowych torebkach. Ten oficer z żoną był też u babci i dziadka w domu na kolacji.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Listopad 07, 2011, 20:39:50 pm
Się zapytam z tzw innej beczki...

W Bagiczu samoloty lądowały od strony Ustronia Morskiego i Sianożęt.
Czy w którejś z tych miejscowości były jakieś konstrukcje, wzlędnie budowle naprowadzające samoloty na pas???
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Listopad 07, 2011, 20:42:08 pm
Czy ktoś może pamieta pożar bazy paliwowej w Bagiczu w roku 1980 ???
Szukam jakiegoś punktu zaczepienia : data, jakieś informacje lub zdjęcia (choć to ostatnie to chyba mało realne?)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Listopad 07, 2011, 21:06:38 pm
Się zapytam z tzw innej beczki...

W Bagiczu samoloty lądowały od strony Ustronia Morskiego i Sianożęt.
Czy w którejś z tych miejscowości były jakieś konstrukcje, wzlędnie budowle naprowadzające samoloty na pas???
Oczywiście. Przy ul. Górnej (w okolicach gospodarki p. Klukowskich) znajdował się poniemiecki budynek pomalowany w czarno-czerwoną szachownicę skąd zaczynały się słupy z czerwonymi latarniami naprowadzającymi na lotnisko. W latach 80-tych na tych słupach zamontowano dodatkowo błyskające flesze. Budynek i słupy pamiętam doskonale. Przebiegały również na skraju naszej rodzinnych gruntów. Pisałem już o tym na forum. Przed wojną elementem naprowadzającym na lotnisko lub elementem obrony lotniczej była stalowa wieża w Wieniotowie. Również o niej pisałem gdzieś na forum. Pozdrawiam Festung Kolberg!
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Listopad 07, 2011, 21:46:18 pm
Niestety ja nie jestem z Ustronia - fakt kiedys bywałem tam często  ;) :-X - lecz teraz juz nie....
I niestety nie znam tak aby operować domami z zamieskałymi tam ludżmi - czy możesz mi podać lokalizację na mapie względnie GPS?

I czy do dzisiaj z tej budowli coś zostało albo jakiś słup?
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Wanda w Listopad 07, 2011, 21:51:08 pm
Przy słupach były też ustawione z desek znaki w kształcie dużego trójkąta równoramiennego pomalowane w biało-czarne pasy.
W budynku przy ul.Górnej blisko ul.Polnej  dyżurowali żołnierze  z obsługi lotniska i sprawdzali czy samolot podchodzący do lądowania ma otwarte podwozie.Do naprowadzania samolotów stały też radary w Bagiczu (niedaleko  warsztatu samochodowego p.Waligóry)

W Bagiczu zapalił się zbiornik z paliwem.Było to chyba w m-cu sierpniu.Byliśmy tam bardzo blisko razem z wczasowiczami.Wszyscy się cieszyli ale jak wybuchł jeden ze zbiorników i nastąpił podmuch gorącego powietrza to każy uciekał gdzie mógł.Pożar gasiła straż z lotniska nie dopuszczjąc  straży z zewnątrz twierdząc że sobie sami poradzą.

Miał też miejsce wypadek odrzutowca, piloci katapultowali się  (między zabudowaniami Pana Baryło a ul.Dworcową) samolot spadł w okolicy Kładna niedaleko Tymienia.Roku nie pamiętam ale było to już po żniwach
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Listopad 07, 2011, 22:21:06 pm
Przy słupach były też ustawione z desek znaki w kształcie dużego trójkąta równoramiennego pomalowane w biało-czarne pasy.
W budynku przy ul.Górnej blisko ul.Polnej  dyżurowali żołnierze  z obsługi lotniska i sprawdzali czy samolot podchodzący do lądowania ma otwarte podwozie.Do naprowadzania samolotów stały też radary w Bagiczu (niedaleko  warsztatu samochodowego p.Waligóry)

Budynek od którego zaczynały się słupy naprowadzające znajdował się za basenami, tak jak opisała to p. Wanda. Słupy kończyły się na zachodnim skraju Sianożęt. Przebiegały m/n przez gospodarkę p. Kolendowiczów. Widać je na tej, ponad półwiecznej fotografii Sianożęt (okolice obecnej ul. Kwiatowej). Na słupach widoczne tablice z równoległymi pasami, ale ja pamiętam takie pasy, o jakich pisze p. Wanda (równoramienne).

(http://c.wrzuta.pl/wi2455/4c2ac3ca001e78eb4eb84979/slupy_naprowadzajace)

Miał też miejsce wypadek odrzutowca, piloci katapultowali się  (między zabudowaniami Pana Baryło a ul.Dworcową) samolot spadł w okolicy Kładna niedaleko Tymienia.Roku nie pamiętam ale było to już po żniwach

Potwierdzam. Również pamiętam to wydarzenie. Było to bodajże w latach 70-tych.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: rs w Listopad 08, 2011, 08:34:30 am
   Były 2 stacje naprowadzania, 'bliższa' w Sianożętach w okolicy
dzisiejszej ul. Wczasowej, 'dalsza' natomiast wcześniej, bodaj do końca lat 60-tych znajdowała się na przedłużeniu ul Osiedlowej. Był tam spory staw, przy nim murowany baraczek dla załogi i aparatura na samochodzie (prosta radiolatarnia ). Gdy sprowadzono nowsze,  większe samoloty, przeniesiono 'dalszą' na ul Górną i ją rozbudowano.
Powiększono też wówczas pas startowy.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Listopad 08, 2011, 15:02:10 pm
Mam prośbę - czy przy  pomocy portalu Zumi.pl mógłby te dane gdzie stały rosyjskie budowle (oraz słupy)  nanieść mniejwięcej na mapę?

A co do tego wypadku z lat 70tych to katapultowało się 2 pilotów ? I gdzie ma swój dom p.Baryło ?
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Wanda w Listopad 08, 2011, 20:26:12 pm
W wypadku lotniczym z lat 70 katapultowało się 2 pilotów na terenie między ul.Rolną a Kolejową.Dom p.Baryło jest przy ul.Rolnej.Muszę tu dodać że na tym terenie znajdowały się znaki  i światła naprowadzające na pas startowy.
W okresie sezonu letniego odrzutowce startowały w kierunku Ustronia Morskiego żeby wyeliminować hałas nad kurortem Kołobrzeg.Po sezonie startowały w kierunku Kołobrzegu
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: ewak w Listopad 08, 2011, 23:12:04 pm
Wypadek samolotu był w 1975 r. Miesiąca nie jestem pewna, ale mógł to być koniec sierpnia, było w tym dniu bardzo ciepło (to były ostatnie dni mojej ciąży, dlatego pamiętam :)).
W powietrzu krążyło kilka helikopterów, na drogach była niezliczona ilość rosyjskich samochodów i wojska.

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Listopad 10, 2011, 11:26:54 am
Mam prośbę - czy przy  pomocy portalu Zumi.pl mógłby te dane gdzie stały rosyjskie budowle (oraz słupy)  nanieść mniejwięcej na mapę?
Festung Kolberg, skontaktuj się ze mną telefonicznie w tej sprawie. Numer widoczny przy moim profilu. Umówimy się i pokażę Ci, gdzie znajdował się ten budynek oraz jak przebiegała linia słupów na całej długości. Odcinek liczył około 4-5km.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: JJ222 w Listopad 13, 2011, 23:26:21 pm
Wypadek samolotu był w 1975 r. Miesiąca nie jestem pewna, ale mógł to być koniec sierpnia, było w tym dniu bardzo ciepło (to były ostatnie dni mojej ciąży, dlatego pamiętam :)).
W powietrzu krążyło kilka helikopterów, na drogach była niezliczona ilość rosyjskich samochodów i wojska.

Pozdrawiam

W internecie nie ma żadnej wzmianki o tym wypadku. Byłem tam w jakiś miesiąc później i rozmawiałem z pracownikami PGR Tymień którzy byli świadkami tej katastrofy. Było to faktycznie w 1975 roku pod koniec żniw {pracownicy PGR zwozili wtedy słomę i  układali w stogu który znajdował się na trasie lotu samolotu}. Samolot przeleciał nisko nad stogiem, i kilkadziesiąt metrów dalej uderzył w ziemię na pastwisku. Uderzenie było tak silne,że oberwały się skrzydła i przeleciały kilkadziesiąt metrów dalej .Całe pastwisko stanęło w płomieniach . Na tym pastwisku pół godziny wcześniej pasło się stado krów ,które oborowy zdążył zgonić do pobliskiej obory .
Po kilkunastu minutach pojawiły się helikoptery a zaraz potem żołnierze rosyjscy. Obstawili  cały teren nie dopuszczając nikogo w pobliże. Samolot  był tak głęboko zaryty w ziemi, że musieli go wykopywać koparką .Całe to zdarzenie skończyło się bez ofiar, jedynym poszkodowanym był jeden z pilotów, który podczas katapultowania stracił buty.
Poniżej mapka z miejsca katastrofy.
(https://lh3.googleusercontent.com/-Aqpb_lRzQRU/TsBDFGI-k9I/AAAAAAAAAec/CEU-plMMROw/s640/Magical%252520Snap%252520-%2525202011.11.12%25252022.53%252520-%252520002.jpg)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Listopad 15, 2011, 19:38:31 pm
Dziękuję za informacje.
A z Adminem obiecuje sie skontaktować aby pozwiedzać Ustronie - ino musze troszkę wiecej czasu wolnego mieć.... praca niestety.

Co do katatof lotniczych to wzmianek próżno szukać, informacje są utajnione - ale czasami wychodzą :) tak jak teraz :)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: ewak w Listopad 15, 2011, 23:57:58 pm
Cyt."Samolot  był tak głęboko zaryty w ziemi, że musieli go wykopywać koparką"

To samo powiedział mi mąż. Pojechał na miejsce katastrofy i mówił mi, że samolot tak mocno wbił się w głąb ziemi, że na powierzchni było coś wielkości motocykla, ale bez przyczepy.

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Listopad 16, 2011, 17:00:19 pm
(...) W budynku przy ul.Górnej blisko ul.Polnej  dyżurowali żołnierze  z obsługi lotniska i sprawdzali czy samolot podchodzący do lądowania ma otwarte podwozie.
Ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu okazało się, że pozostałości po tym budynku istnieją do dzisiaj. Zauważyłem go w oddali przejeżdżając ul. Polną. Ten wojskowy obiekt składał się z dwóch budynków. Zajmuje teren około 0,5ha i otoczony był podwójnymi zasiekami, które istnieją do dzisiaj. Jedyne, co wcześniej pomyliłem, to kolor szachownicy. Wygląda na to, że pomalowany był w biało-czarną szachownicę, której resztki widać do dzisiaj. Od tego obiektu startowały słupy naprowadzające na pas.

(http://c.wrzuta.pl/wi19714/6b338a50000be8024ec3dbc1/barak_polna3)

(http://c.wrzuta.pl/wi12350/992e7fc50018c6824ec3dbba/barak_polna1)

(http://c.wrzuta.pl/wi14161/b4ad76cb000e4c684ec3dbbd/barak_polna2)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Listopad 16, 2011, 17:04:08 pm
Na terenie istnieje jeszcze duży wał ziemny usypany w kształcie podkowy. Jakie było jego zadanie, tego nie wiem. Możliwe, że osłaniał jakiś sprzęt wojskowy. Mogła być to wyrzutnia rakiet ziemia-powietrze lu radar. Być może pamięta to ktoś z forumowiczów.

(http://c.wrzuta.pl/wi7646/af5e3fe40017c92f4ec3dbae/wal_polna1)

(http://c.wrzuta.pl/wi19367/6590db24001e929a4ec3dbc7/wal_plolna2)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Zbigniew Rejbo w Listopad 16, 2011, 17:38:06 pm
Witam-  Na tym terenie znajdowała się również studnia z dużą wydajnością wody. Nie wiem czy obecnie jeszcze istnieje?
           Myślałem ,że uda się ten teren przeznaczyć na tanią szeregową zabudowę dla naszych młodych mieszkańców.
           Miało to być "Osiedle Młodych".No nie wszystkie marzenia mogą być zrealizowane jeśli się nie ma na to wpływu. :(
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Listopad 16, 2011, 18:18:54 pm
Panie Zbyszku, nie zrobiłem zdjęcia, ale studnia istnieje nadal. Pozdrawiam!
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Listopad 29, 2011, 23:14:34 pm
Wyciągniete z wątku Henkenhagen i nie tylko [9]

Rosjanie po wojnie ułożyli pas startowy ze wspomnianych płyt stalowych (równolegle do brzegu) i startowały z nich pierwsze odrzutowce. Na przełomie lat 50/60-tych te polowe lotnisko zostało wybetonowane a część płyt sprzedano lokalnym rzemieślnikom. Sporo bram i furtek wykonanych przy użyciu tych płyt zostało wykonanych w zakładzie ślusarskim mojego stryja, Jana Wesołowskiego.

Jeśli ktoś zna jeszcze jakieś szczegóły, to proszę o uzupełnienie.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: KaGie w Grudzień 05, 2011, 09:15:45 am
Nasyp na ul. Górnej służył do ukrycia rezerwowego samochodu z radiolatarnią na terenie bazy naprowadzania lotów "Dalnyj" były 3 samochody z radiostacjami 2 w garażach i 1 na zewnątrz przy płocie od strony Klukowskich. W garażu nr 1 stał gaz 66, nr 2 ził 131 i zewnętrzny teren gaz 66 http://en.wikipedia.org/wiki/File:GAZ_66.jpg (http://en.wikipedia.org/wiki/File:GAZ_66.jpg) .Jeszcze jedna radiostacja znajdowała się w domku mieszkalnym żołnierzy którzy obsługiwali sprzęt, było ich 3. Dowódca stopień chorąży i 2 kaprali(pracowali na zmianę 24/48) i 2 szwejków z zasadniczej służby którzy mieszkali tam przez 1,5 roku.Miałem okazję spędzić tam dzieciństwo szkoły podstawowej nauczyłem się języka rosyjskiego i miłaem okazję rozmawiać z pilotami samolotów podczas lotów szkoleniowych.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Grudzień 07, 2011, 00:32:19 am
Witam
KaGie podajesz ciekawe informacje - powiedz coś jeszcze na temat tego terenu gdzie była radiolatarnia.
Czy ten sprzęt tam stojący to nie przypadkiem RSP-7 na samochodzie Ził131 ? (na rys. w załączniku)

Teren byl pilnie strzeżony czy poprostu olewanie przepisów się odbywało ?
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: KaGie w Grudzień 07, 2011, 07:44:08 am
Witam ponownie. Teren bazy na początku lat 80 był strzeżony dosyć pilnie chyba ze względu na nasze ruchy w kraju, "ziemia niczyja" pomiędzy murem betonowym a płotem z drutu kolczastego była regularnie grabiona i sprawdzana czy nie ma śladów butów obcych intruzów.My jako dzieci mieliśmy schowane grabie w jednym miejscu i jak przechodziliśmy przez płot to zawsze grabiliśmy za sobą ślady.(Kazali nam rosjanie w razie kontroli z Bagicza). Po roku 1984 wszystko się ustabilizowało i stosunki bardzo się rozluźniły przestali dbać o porządek i wszystko zarosło trawą jedynie kosili kosą. Broni na terenie bazy naprowadzania lotów nie było, był tylko sejf i odpowiednie miejsce (pomieszczenie) z kratą.Broń przywozili im na 2 lub 3 dni w roku ale bez amunicji żeby chyba nie zapomnieli jak wygląda. Wtedy my jako dzieci zapraszaliśmy jeszcze 2 , 3 kolegów ze szkoły i całymi dniami biegaliśmy w hełmach wojskowych i z kałachami w ręku i bawiliśmy się w wojnę.Jeśli chodzi o ził-a to podaję link http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:ZIL-131_in_Malbork.jpg&filetimestamp=20100730224152 (http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:ZIL-131_in_Malbork.jpg&filetimestamp=20100730224152) Radiolatarnia była dosyć prostym sprzętem bo składała się z anteny ( 3 druty rozciągnięte równolegle do siebie w poziomie na wysokości około 15 m nad ziemią i długości szer.anteny około 50 m) i w tym miejscu miał przelatywać samolot wtedy był na kursie na pas jeśli był z boku to mieli taką radjostację w domku z okrągłym jakby radarem (wyświetlaczem) i tam na skali było pokazywane ile jest oddalony od kursu i wtedy kontroler lotów z Bagicza korygował jego kurs. Miał się kierować na radiolatarnie "Bliżnij" w Sianożętach.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Grudzień 10, 2011, 17:05:32 pm
Witam. Dzisiaj razem z p. Andrzejem Pogonowiczem wybraliśmy się na małą wycieczkę rowerową promenadą w kierunku Kołobrzegu. Inspiracją do wycieczki były napotkane onegdaj tajemnicze ruiny na wysokości lotniska.

Najpierw jednak zatrzymaliśmy się przy ujściu wspomnianej kiedyś na forum Strugi Malechowskiej. Przy niej napotkaliśmy zachowane do dzisiaj fundamenty przedwojennego budynku.

(http://c.wrzuta.pl/wi12150/c5491966001ab37b4ee3813c/struga2)

(http://c.wrzuta.pl/wi7142/8eac39000004f5034ee38139/struga1)

(http://c.wrzuta.pl/wi1029/547a530a001ae68d4ee38144/struga3)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Grudzień 10, 2011, 17:19:40 pm
Natomiast cel naszej wyprawy znajdował się gdzieś na 4-5 kilometrze licząc od ul. Nadbrzeżnej ale jeszcze na terenie naszej gminy. Ruiny znajdują się zarówno po lewej jak i prawej stronie ścieżki Jednak te największe są po lewej stronie. Oto one na fotografiach:

(http://c.wrzuta.pl/wi16691/c1747411000766a64ee38115/lotnisko_ruiny1)

(http://c.wrzuta.pl/wi14625/d79979a2000810784ee3811b/lotnisko_ruiny2)

(http://c.wrzuta.pl/wi13469/83a0f8ed001869a04ee38121/lotnisko_ruiny3)

(http://c.wrzuta.pl/wi15486/b9d686900022206f4ee38126/lotnisko_ruiny4)

(http://c.wrzuta.pl/wi6180/7be04d89000265d14ee3812f/lotnisko_ruiny5)

(http://c.wrzuta.pl/wi13048/52faf73b001220ce4ee38136/lotnisko_ruiny6)

Na miejscu doszliśmy do wniosku, że bez wątpienia są to pozostałości po sporych obiektach wojskowych o zasadniczym znaczeniu militarnym. Świadczą o tym grube na metr mury zbrojone strunowo. Niekształtne rozmieszczenie ruin, porozrzucane w promieniu kilkudziesięciu metrów spore fragmenty murów oraz głębokie leje (obecnie mocno porośnięte drzewami) skłoniły nas do wniosku, że obiekty:

a) zostały zbombardowane w 1945 roku przez lotnictwo radzieckie
b) zostały wysadzone przez wycofującą się niemiecką załogę lotniska Bodenhagen

Zwracamy się do forumowiczów z prośbą o pomoc w rozwiązaniu tej zagadki. Co to były za obiekty? Czemu służyły i czy miały jakieś strategiczne znaczenie, skoro zostały tak brutalnie potraktowane? Może koledzy eksploratorzy z Kołobrzegu będą coś wiedzieć na ten temat. Pozdrawiamy :)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: poli w Grudzień 10, 2011, 19:39:07 pm
Odpowiedź b) jest prawidłowa. Obiekt uwieczniony na zdjęciu to magazyn amunicji dla lotniska, jego wysadzenie opisuje min. A. Sroga w książce "Na drodze stał Kołobrzeg".
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: andrew05 w Grudzień 10, 2011, 20:48:51 pm
Poli  dzięki serdeczne za wyczerpującą odpowiedź.
Rzeczywiście magazyn uzbrojenia samolotów musiał być oddalony od zabudowań i instalacji lotniskowych.
Pozdrawiam Andrzej.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Grudzień 10, 2011, 22:24:59 pm
Odpowiedź b) jest prawidłowa. Obiekt uwieczniony na zdjęciu to magazyn amunicji dla lotniska, jego wysadzenie opisuje min. A. Sroga w książce "Na drodze stał Kołobrzeg".
I ja dziękuję za informacje. Wszystko by się zgadzało. Tak wielkie zniszczenia mogło dokonać wysadzenie magazynu amunicji lotniczej. Proszę wpadać do nas częściej i służyć nam wiedzą. Pozdrawiam :)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Grudzień 13, 2011, 22:32:09 pm
Odpowiedź b) jest prawidłowa. Obiekt uwieczniony na zdjęciu to magazyn amunicji dla lotniska, jego wysadzenie opisuje min. A. Sroga w książce "Na drodze stał Kołobrzeg".

Poli mam do Ciebie prośbę - czy może kojarzysz gdzie u Srogi to było ? W którym rozdziale chociaż ?
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: JJ222 w Styczeń 02, 2012, 22:08:34 pm
4 lipca 1989 roku z lotniska w Bagiczu wystartował MIG-23 który uległ awarii i pilot zmuszony był do katapultowania,a samolot nie pilotowany doleciał aż do Belgii.Na forum http://lotnictwo.net.pl/forum.php (http://lotnictwo.net.pl/forum.php) znalazłem opis tego zdarzenia zamieszczony przez użytkownika "ZWIEROBOJ":


 Wydarzenie miało miejsce 4 lipca 1989 r. podczas lotów dziennych na pierwszą zmianę na lotnisku KOŁOBRZEG. Pilot wojskowy 1 klasy, pułkownik Nikołaj Jegoriewicz SKURIDIN był szefem Wydziału Politycznego 239 Baranowickiej DLM z Kluczewa [u Radzieckich wszyscy zastępcy d/s politycznych, w przeciwieństwie do naszych, byli pilotami, albo nawigatorami — latali]. W Polsce służył od lata 1988 roku. Był to dla niego pierwszy dzień lotny po urlopie. Zgodnie z zasadami, w celu wznowienia nawyków techniki pilotowania najpierw wykonał lot kontrolny do strefy na szkolno-bojowej „sparce” MiG-23UB.

Jedna ze wzmianek o tym wydarzeniu w radzieckiej prasie:

„Zbłąkany myśliwiec”, „Krasnaja Zwiezda”, 5 lipca 1989 roku.

„4 lipca w jednej z jednostek lotniczych Północnej Grupy Wojsk podczas wykonywania lotu szkoleniowego nad terenem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, z powodu niesprawności sprzętu lotniczego na małej wysokości, z samolotu myśliwskiego MiG-23 zmuszony był katapultować się radziecki pilot wojskowy. Pilot przeżył. Samolot kontynuował lot bez pilota w kierunku zachodnim i upadł na terenie Belgii. Strona radziecka kontaktuje się z rządami państw, w których przestrzeni powietrznej znalazł się ten aparat latający.”

Loty tego dnia odbywały się z kursem zasadniczym — 255 stopni. Na osi pasa znajdował się Kołobrzeg, który był wykorzystywany w charakterze WPT. O 9.18 (czasu środkowoeuropejskiego) Skuridin wystartował na samolocie bojowym MiG-23M w celu wykonania ćwiczenia w strefie pilotażu. Na pokładzie miał zapas pocisków do działka 23 mm. Innych środków bojowych na samolocie nie było. Po starcie podczas pracy silnika na dopalaniu, w 41 sekundzie lotu na wysokości 130 metrów, nastąpił gwałtowny spadek obrotów. Pilot usłyszał trzask w rejonie chwytu powietrza, odczuł spadek ciągu silnika i przejście samolotu na zniżanie. Na przyrządach zauważył spadek obrotów i prędkości. Skuridin zameldował kierownikowi lotów (KL) o uszkodzeniu silnika, z trudem zdołał odchylić maszynę w stronę morza i na wysokości około 100 metrów katapultował się. Opadając na spadochronie widział, jak jego samolot przeciął linię brzegową, kierując się nad morze. Po chwili samolot zniknął na tle powierzchni wody. KL podpułkownik BAŁYKIN po meldunku pilota, obserwował zgaśnięcie płomienia dopalacza, dym za silnikiem oraz przepadnięcie samolotu. Po katapultowaniu, samolot przestał się zniżać i na wysokości koszącej zniknął z jego pola widzenia w odległości 4-6 kilometrów.

W tym czasie obsługi stacji radiolokacyjnych podały informację o utracie znacznika samolotu gdzieś w rejonie wód przybrzeżnych. W ślad za feralnym MiGiem wysłano parę myśliwców w celu ustalenia miejsca upadku samolotu, jednak bez rezultatu. Dowództwo uspokoiło się, oceniając, że całe wydarzenie zakończyło się dość szczęśliwie — bez ofiar w ludziach. Nikt nie wątpił w to, że samolot spadł do morza.

Tymczasem, jak następnie ustalono na podstawie zapisu na taśmie SARPP, po wykatapultowaniu się pilota, po 15 sekundach obroty wzrosły do maksymalnych, by po 20 sekundach ponownie nastąpił ich spadek do PMG (obroty minimalne w locie). Następnie silnik znów osiągnął obroty maksymalne, które utrzymywał do chwili pełnego wyczerpania zapasu paliwa. Maszyna, z SAU pracującym na zakresie „Stabilizacja”, przeszła na wznoszenie i nabrała 12 000 metrów. Na takiej wysokości kontynuowała dalszy lot. O 9.44, po przekroczeniu granicy NRD z RFN, samolot został wykryty przez amerykańskie posterunki radiolokacyjne. O 10.05 przechwyciła go para F-15C. Piloci amerykańscy byli bardzo zdziwieni, że w kabinie nikt nie siedzi. Nie zestrzelili intruza, gdyż leciał nad gęsto zaludnionymi terenami. Gdy paliwo się skończyło, silnik zgasł i samolot zaczął szybować. Na zniżaniu maszyna rozpędziła się, i w wyniku swoich właściwości aerodynamicznych przy pracującym autopilocie, ciągle próbowała powrócić do lotu poziomego. Cały cykl powtarzał się kilka razy i przy zderzeniu z ziemią, kąt pochylenia był bliski zeru, w wyniku czego płatowiec praktycznie nie ucierpiał. Miało to miejsce o godzinie 10.37.

W sumie cały lot trwał ponad godzinę, samolot pokonał około 900 kilometrów. W tym czasie Skuridin zdołał udać się do szpitala, zrobić prześwietlenie (potłukł się podczas przyziemienia) i wrócić do sztabu. Tu podano komunikat radiowy o tym, że radziecki MiG-23 z numerem taktycznym 29 „szczęśliwie” wylądował w okolicach Brukseli. Samolot zniszczył ogrodzenie jednego z domów, skrzydłem rozbił werandę, gdzie, niestety, znajdował się młody mężczyzna, który poniósł śmierć na miejscu. Wszyscy przeżyli szok.

Po kilku dniach do Belgii przybyła grupa przedstawicieli Ministerstwa Obrony ZSRR. Nie dopatrzono się jakiejkolwiek winy pilota. Natomiast rozgorzał konflikt między Ministerstwem Przemysłu Lotniczego i służbą inżynieryjno-lotniczą. Okazało się, że silnik w ciągu roku 5 razy był remontowany. Komisja zdołała ustalić przyczynę wypadku. Było nią samoczynne nieplanowe włączenie się do pracy systemu zapobiegania pompażowi (SPP), który zmniejszył obroty po starcie. Powodem było nieprawidłowo wykonane uszczelnienie próżniowe złącza elektrycznego sterowania systemem, w wyniku czego do wewnątrz dostała się woda. Po rozebraniu złącza, wszystkie styki były opalone i pokryte rdzą. Następnie SPP wyłączył się najprawdopodobniej w skutek wstrząsu wywołanego katapultowaniem. Wina leżała po stronie Lotniczego Zakładu Remontowego w Czugujewie, gdzie samolot przechodził remont główny.

Komentując incydent, ówczesny pierwszy zastępca dowodzącego WWS generał lejtnant lotnictwa Je. SZAPOSZNIKOW powiedział: „To unikalny w historii lotnictwa przypadek. Po raz pierwszy maszyna bojowa, wykonała tak daleki bezpilotowy przelot."


         PS. Skrzydło od tego samolotu przez kilka miesięcy leżało na moim podwórku, nim trafiło na złom.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Styczeń 02, 2012, 22:36:54 pm
Nikołaj Skouridine wylatał 1700 godzin na różnych typach samolotów, w tym 527 godzin na Mig-ach 23.
Dzień katastrofy (4 lipca) był pierwszym dniem służby po powrocie z urlopu.
Przepisy mówią, że po dłuższej przerwie w lataniu należy odbyć lot (loty) na samolocie szkolno-bojowym zanim zasiądzie się za sterami własnej maszyny. Stąd też Skouridine odbył krótki lot na szkolnym Mig 23UB.

Jego MiG-23 rozbił się we wsi Kooigem w pobliżu miasta Kortrijk - wiekszość atrykułów traktuje o "katastrofie w Kortrijk".

Strona rosyjska musiała oprócz złożenia kondolencji wypłacić rodzinie zabitego (zginął 19 letni Wim Delaere) 800 tyś dolarów.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Lipiec 03, 2012, 15:16:20 pm
Cytuj
Przed wojną elementem naprowadzającym na lotnisko lub elementem obrony lotniczej była stalowa wieża w Wieniotowie.

Czy ktoś pamięta jaka była to wieża ? Być może nie była związana z lotniskiem a ze stacją radarową "Kondor".
Czy może coś w tym kierunku co na załączonym obrazku?
I jeszcze jedno pytanie (ostatnie) kiedy zniknęła lub ją rozebrano ?

Bo raczej fotek nikt nie ma.....
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Lipiec 03, 2012, 15:26:04 pm
Wieża (ale gdzies w Niemczech)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Lipiec 03, 2012, 18:43:40 pm
Witam. Wieży nie widziałem już prawie 30 lat (tak mi się przynajmniej wydaje), ale z tego co pamiętam, to wyglądała właśnie tak, jak ta na zdjęciu. Wieżę pocięto kilka lat temu i wiem, na której działce POD stała (są jeszcze ślady). Pod nią rzekomo do dzisiaj można wykopać łuski. Ponieważ zlokalizowana była na terenie obecnych ogrodów działkowych, to niewykluczone, że ktoś ma ją na zdjęciach. Trzeba tylko dotrzeć do tych osób.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Lipiec 28, 2012, 17:17:17 pm
Witam. Jeden z mieszkańców pokazał mi dzisiaj dziwną budowlę zlokalizowaną w polach, kilometr na południe od wschodniego krańca Gwizdu.

(http://c.wrzuta.pl/wi7459/ef5bf68f00117e235013fd63/kondor1)

(http://c.wrzuta.pl/wi16945/cddc19650018a9ed5013fd7f/kondor3)

Okazało się, że jest to betonowa podstawa radaru "Würzburg-Riese" marki Telefunken, który wchodził w skład stacji radarowej o kryptonimie "Kondor". Stacja ta chroniła bezpośrednio lotnisko w Bagiczu a także stanowiła istotny element niemieckiej obrony powietrznej. Wspominaliśmy ją swego czasu w wątku Henkenhagen (czytaj). (http://www.ustronie-forum.pl/historia-ustronia-morskiego-i-okolic/henkenhagen-i-nie-tylko/msg3319/#msg3319)

(http://c.wrzuta.pl/wi12344/427cd51f0017731350140532/radar)

Miłośników historii zachęcam do lektury obszernych informacji na temat stacji Kondor rozlokowanej w okolicach Gwizdu. Zapewniam, że dużym zaskoczeniem dla wielu będą informacje o tym, jak wielkie znaczenie militarne miały tereny naszej gminy przed i w czasie II Wojny Światowej (czytaj). (http://mapy.blink.pl/kolberg/kondor.htm)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Lipiec 30, 2012, 23:09:41 pm
Swego czasu pan Zbigniew Rejbo pytał o tajemniczą, ceglaną budowlę z Gwizdu, która przedstawiona jest na poniższej fotografii. Otrzymaliśmy wtedy odpowiedź, że była to osłona przeciwodłamkowa niemieckiego radaru Freya.

(http://www.forum.eksploracja.pl/download/file.php?id=12788&sid=1b890f22a779d52cbebbb9da4b334e57)

Przedstawiam dzisiaj fotografię takiego radaru razem z ową osłoną. To była naprawdę okazała maszyneria. Mamy zatem komplet radarów, jakie były na wyposażeniu stacji radarowej Kondor rozlokowanej w okolicy naszego Gwizdu. Na wyposażeniu stacji były dwa radary typu Würzburg-Riese oraz jeden Freya a cały zestaw służył do wychwytywania samolotów nieprzyjaciela oraz kierowania lotem własnych myśliwców.

W ten oto sposób odsłaniamy jeszcze jedną, prawie nieznaną kartę historii naszej gminy :)

(http://c.wrzuta.pl/wi10391/8851e9e70008d31b5016f5b3/oslona)
Fot: forum.eksploracja.pl
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Lipiec 31, 2012, 21:32:49 pm
Cytuj
Mamy zatem komplet radarów, jakie były na wyposażeniu stacji radarowej Kondor rozlokowanej w okolicy naszego Gwizdu.
Jeśli mogę dodać coś od siebie - do kompletu trochę brakuje....


Otóż pod Gwizdem na stacji radarowej Kondor było sporo sprzętu: wspomniane wcześniej dwa radary Würzburg-Riese, radar Freya ale w liczbie trzech - do dziś zachowała się jedna osłona, ale ze zdjęć satelitarnych wynika, że są pozostałości jeszcze dwóch. Oraz ostatnio znależliśmy pozostałości po radionamierniku FuSAn-733 Hans E-Mess.

Zatem do kompletu jeszcze trochę brakuje....

ps: tekst na stronce jest jeszcze niezaktualizowany i przedstawione są tam informacje na rok 2006/7.

ps2: Stacja radarowa Kondor nie ochraniała w sensie stricte lotniska Bagicz, tylko zapewniała wgląd w przestrzeń powietrzną w rejonie Trzebiatowa-Kołobrzegu-Koszalina-Białogardu.
Z lotniska Bagicz naprowadzała jedynie samoloty na wcześniej wykryte cele.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Lipiec 31, 2012, 22:19:04 pm
Coraz ciekawiej robi nam się w tym wątku :)
Muszę przyznać, że tutaj się wychowywałem a zupełnie nie byłem świadomy jak bogatą historię miała nasza gmina i jakie skrywa tajemnice.

Festung Kolberg, znalazłem w sieci zdjęcie radionamiernika FuSAn-733...

(http://images38.fotosik.pl/1732/fe0bf063f932be98.jpg)

...oraz zdjęcie z okolic Ustronia Morskiego przedstawiające pozostałości po jego mocowaniu.
Widać wyraźnie, że są to betonowe cokoły podtrzymujące nogi wieży radionamiernika wyrwane z gruntu.
Czy możesz przybliżyć, gdzie te pozostałości można znaleźć? Spróbuj to miejsce dokładnie opisać. Dzięki!

(http://images48.fotosik.pl/338/7897da6d5ec4dc4f.jpg)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Sierpień 04, 2012, 21:24:21 pm
Obok wsi Gwizd - GPS 54° 12' 6.98" N  15° 47' 21.18" E

Ale nadal szukamy betonów czy resztek fundamentów - jeśli ktoś jakieś widział to proszę o informację.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Sierpień 04, 2012, 22:01:05 pm
Obok wsi Gwizd

Z Google Earth wynika, że wieża radionamiernika znajdowała się całkiem niedaleko od sfotografowanego przeze mnie cokołu radaru Würzburg-Riese. Na mapie namiary GPS zaznaczono zieloną strzałką.

(http://c.wrzuta.pl/wi10313/499feffa00022e18501d7d97/gwizd_fusan)

Przy okazji: czy ktoś wie, gdzie może znajdować się cokół drugiego radaru Würzburg-Riese? Planuje jesienią zebrać grupkę zapaleńców i odwiedzić te miejsca. I druga kwestia: zastanawiam się, czy stalowa wieża z Wieniotowa nie była przypadkiem również elementem stacji Kondor?
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Sierpień 04, 2012, 23:12:46 pm
Ja bardziej opieram się na innych mapach .... ale OK

Pierwsza podstawa W-R :  54°11'58.00"N   15°46'24.00"E
Druga podstawa W-R :  54°11'53.61"N   15°46'55.16"E

54°12'7.96"N   15°47'29.00"E - tu do niedawna stał budynek/barak techniczny  40. schwere Flugmelde-Leit Kompanie obsługującą  Stellung „Kondor“


Stalowa wieża też zapewne miała powiązanie z obroną przeciwlotniczą, ale nie ze stacją Kondor.
To raczej wcześniejszy wytwór , zanim powstała stacja Kondor.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Sierpień 05, 2012, 16:16:45 pm
Okazuje się, że w sieci można znaleźć również zdjęcie drugiej podstawy radaru Würzburg-Riese.
Podstawa znajduje się jakiś kilometr na południe od osady Grąbnica na tzw. Zatorzu.

(http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/27884908.jpg)
Fot: covox
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Wrzesień 28, 2013, 00:20:50 am
Witam,
Troszkę dawno mnie nie było ;) i od razu proszę Admina o nie denarwowanie się, że "odgrzewam" starszy wątek.

Podepnę się pod ten temat bo najbliższy jest tematycznie lotnisku.

Oprócz radarów niemieckich ze stacji "Kondor" oraz radarów lotniskowych z Bagicza, na tym terenie działały jeszcze jedne rosyjskie radary, o których mało wiadomo.

Mowa tutaj o baterii rakiet z N otdiel'nyj zienitnyj rakietnyj diwizion PWO która wchodziła w skład 325 zienitnyj rakietnyj połk PWO.
Na uzbrojeniu miała zestawy S-125M. Pułk ten posiadał swój dywizjon przy każdym lotnisku 4AL PGW na terenie Polski.

Wątpię aby ktoś kojarzył albo widział bojowe użycie zestawu S-125M w Gwizdzie, ale wg rosyjsklich zródeł takowe miało miejsce. Podobno zestrzelili swój samolot uciekający na Bornholm. Mówię podobno,. bo brak mi potwierdzenia z kilku źródeł.

Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: lotczik w Październik 07, 2013, 23:26:45 pm
Filmik (koniec lotniska dla samolotów).
Полет в никуда - Колобжег 1989 год. (http://www.youtube.com/watch?v=f72wVDVog58#ws)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: cherokee w Październik 08, 2013, 09:23:06 am
  Dziękujemy za film kolego lotczik :) od 5:30 jest mowa o katastrofie lotniczej, spowodowanej przez jeden z "naszych" samolotów
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Październik 14, 2013, 15:19:43 pm
W tym filmiku mowa jest o katastrofie MiG-23 w Belgii w 1989r.

O innych przypadkach raczej nie wspominano.
Wyjątkiem jest rozbicie Mi-24 w Kamieniu Rymańskim, w 1991r.

ps: Drogi Adminie czy kiedyś wspomniany temat, odnośnie oprowadzenia po radiolatarniach, jest moze aktualny ?
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Październik 23, 2013, 09:05:46 am
Zainteresowanych historią lotniska w Bagiczu i nie tylko, zapraszam na nowo powstałą stronę internetową poświęconą Twierdzy Kołobrzeg.
Wiele ciekawych informacji, które dotyczą także obszaru naszej gminy :)

www.twierdzakolobrzeg.pl (http://www.twierdzakolobrzeg.pl)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Karolek w Październik 26, 2013, 12:00:21 pm
http://www.sgvavia.ru/photo/26 (http://www.sgvavia.ru/photo/26)
Armia radziecka z nami od dziecka fotki z Bagicza i nie tylko
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Karolek w Październik 27, 2013, 09:01:51 am
Pamiętacie ten film?? Kiedyś dostałem go na VHS z Bagicza od sałdatów.
Самогонщики (http://www.youtube.com/watch?v=Z4M_cgMTVEg#)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: cherokee w Październik 27, 2013, 11:49:18 am
  Mógłbyś wskazać zdjęcia z Bagicza? Słabo u mnie z rosyjskim, a tłumacz google nie przetłumaczy banerów... :)


  OK dziękuje kolego za wyjaśnienie na fb :)

  Więc ten cały dział z linku dotyczy Bagicza i ma tytuł Kołobrzeg :)

  Pozdrawiam Karolu i jeszcze raz dziękuję :)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: andysol w Październik 27, 2013, 13:15:15 pm
Lotnisko w Bagiczu ze swoją historią mogło by stać się swego rodzaju "Muzeum Zimnej Wojny" i przyciągać zwiedzających z całego świata... Po ściągnięciu od Rosjan i od naszego Wojska ówczesnych eksponatów było by nie lada atrakcją i to w miejscu o walorach turystycznych z gotową bazą turystyczno-noclegową.....
Wielka szkoda, że w chwili obecnej jest tak jak jest.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Listopad 07, 2013, 14:54:49 pm
http://www.miastokolobrzeg.pl/historia/7091-ciekawy-zabytek-w-podczelu-foto.html (http://www.miastokolobrzeg.pl/historia/7091-ciekawy-zabytek-w-podczelu-foto.html)

Zdjęcia z wycieczki po schronie dowodzenia w Bagiczu.

ps: Cherokee, żałuj że Ciebie nie było ;)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: cherokee w Listopad 07, 2013, 20:59:38 pm
  Żałuję  :D
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Karolek w Listopad 09, 2013, 21:06:37 pm
Filmik z Bagicza rok 1993 płytka już się nagrywa będzie miała około 1h materiału
Podczele 1993r. (http://www.youtube.com/watch?v=scBjf83wuuw#)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Listopad 11, 2013, 23:41:32 pm
Czy mogę się dowiedzieć jak taką płytkę z tym filmem zdobyć.

Odpłatność czy zwrot kosztów oczywiście zapewniona.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: JJ222 w Luty 20, 2014, 23:27:14 pm
Lotnisko w Bagiczu jak każde wojskowe lotnisko posiadało skład amunicji tzw bomboskład.   
 Znajduje się on w południowo-wschodniej części lotniska, po prawej stronie drogi prowadzącej do Domu Pilota. Obecnie teren ten jest zarośnięty krzakami, i z drogi niewiele widać co tam się znajduje. Zajmuje obszar ok. 5 ha.
 Bomboskład zbudowano w latach pięćdziesiątych ub. wieku na miejscu dawnej wsi Bodenhagen (południowo-wschodniej części wsi) Do dziś zachowało się kilka obiektów, w dość dobrym stanie. Wokół każdego obiektu usypano wały ziemne, od strony lotniska i sąsiednich budynków.      Grzbiety tych wałów są wyższe niż budynki, zadaniem ich była ochrona sąsiednich budynków przed skutkami wybuchu składowanych tam materiałów.
Cały teren był podzielony na trzy strefy: pierwsza obejmowała magazyny (1),(2),(3),(4), do których prowadziły bramy A i B.
Strefa druga obejmowała pozostałą część bomboskładu do której prowadziła brama (C), strefa trzecia to magazyn (7).
Każda z tych stref była odgrodzona od sąsiednich ogrodzeniem z drutu kolczastego.
W magazynach na terenie bomboskładu składowana była amunicja i bomby lotnicze, a także materiały chemiczne m.in. środki do odkażania chemicznego.

Do bomboskładu prowadziły trzy bramy.
Bramy „A” i „B”prowadziły do kompleksu magazynów (1),(2), (3),(4).
Magazyn (1) i (3) to budynki murowane,wysokości ok. 6 m, szerokie ok. 10 m, pierwszy długości 20 m, a (3) ok. 30 m. Kiedyś zamknięte były ze szczytów potężnymi wrotami.Podłogi w tych magazynach były drewniane. Te dwa magazyny były ogrzewane przez kotłownię znajdującą się po drugiej stronie szosy(10).
Magazyn (2) i (4) betonowe, z góry i z boków są osypane ziemią, wewnątrz wysokie na ok 2 metry. W pobliżu bramy „A” znajdowała się wartownia (11).Obiekt (12) to ruiny małego budynku murowanego.
Od strony łąk znajdowały się garaże z prefabrykatów kryte eternitem, niestety zostały rozebrane (zaznaczone na mapce linią przerywaną).Ta część bomboskładu była odgrodzona podwójnym płotem od sąsiednich magazynów.
Co kilkadziesiąt metrów znajdowały się zbiorniki przeciwpożarowe.
Były to stalowe cysterny o pojemności 10 000 litrów każdy, posadowione na nasypie ziemnym wysokim na 2 m. i zasypane ziemią.
 Obecnie teren bomboskładu jest własnością prywatną.

(http://3.bp.blogspot.com/--4mNb4vYpl4/Uva-FcjLlAI/AAAAAAAACHI/mLCCnL0LCIw/s1600/mapka1.jpg)

(http://4.bp.blogspot.com/-A_YBUbxT7WQ/UsCbkevRDsI/AAAAAAAACGU/ffGavFG090U/s1600/dr1.JPG)

(http://2.bp.blogspot.com/-UnlRUcHgXms/UsCavfRNf3I/AAAAAAAACDU/h_qeCusinwU/s1600/a12.JPG)

(http://1.bp.blogspot.com/-xGQ7nviTF8M/UsCbeKzvSsI/AAAAAAAACGE/0uKCT09cJtY/s1600/a31.JPG)

(http://3.bp.blogspot.com/-RtwmBup0xHw/UsCbIxXqvII/AAAAAAAACEs/9-F3XeTI5OM/s1600/a82.JPG)

(http://4.bp.blogspot.com/-A1iTRx_1Mrg/UsCZ9FqOcmI/AAAAAAAACAc/MMHwwJSLn60/s1600/a71.JPG)

(http://4.bp.blogspot.com/-mMXbuPERIj8/UsCaL2d-RDI/AAAAAAAACBc/SSS1XtqmPhQ/s1600/a27.JPG)

(http://3.bp.blogspot.com/-GbTmsMLNNMY/UsCbRcFblLI/AAAAAAAACFY/YMcNdwz9FPM/s1600/a75.JPG)

Więcej na stronie http://kukinkasolectwo.blogspot.com/p/1.html (http://kukinkasolectwo.blogspot.com/p/1.html)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Czerwiec 19, 2014, 21:38:32 pm
Ok a co kryje się pod pozostałymi numerami 8 i 9 ???

I jeśli można poznać źródło tych informacji to będę zobowiązany.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: JJ222 w Czerwiec 23, 2014, 00:32:04 am
Dokładny opis bomboskładu wraz ze zdjęciami obiektów 8 i 9 znajduje się na stronie http://kukinkasolectwo.blogspot.com/p/1.html (http://kukinkasolectwo.blogspot.com/p/1.html)

Co do źródła informacji: pod koniec lat osiemdziesiątych handlowaliśmy z żołnierzami w okolicach bomboskładu (najczęściej paliwo), i oni opowiadali o bomboskładzie. Krótko przed opuszczeniem lotniska przez Rosjan miałem okazję zwiedzić ten teren. Większość tych magazynów była już pusta i otwarta, wewnątrz poniewierały się drewniane skrzynie po amunicji, a w magazynie ( 8 ) na podłodze walały się maski przeciwgazowe,pakiety ochrony chemicznej,ubrania przeciwskażeniowe itp. prawdopodobnie był tam magazyn chemiczny. W pobliżu magazynu (2) stał radar na podwoziu czołgowym, chyba jeszcze nie używany, bo na liczniku miał tylko 100 godzin pracy.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Luty 23, 2015, 21:53:02 pm
Jak już jesteśmy w temacie aktualizacji, to wkleje link do tekstu o radiolatarniach z lotniska Bagicz.

http://twierdzakolobrzeg.pl/2015-01-04-23-45-17/bagicz,-rogowo,-ustronie/342-radiolatarnie-lotniska-bagicz.html (http://twierdzakolobrzeg.pl/2015-01-04-23-45-17/bagicz,-rogowo,-ustronie/342-radiolatarnie-lotniska-bagicz.html)

Miłego czytania :)
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: andysol w Luty 24, 2015, 01:39:54 am
Bardzo ciekawy, nie tylko ten konkretny link :) To kawał historii doskonale nadający się do turystycznej promocji. Trzeba by "jedynie" zadbać aby śladów nie zatarł czas i... ludzie.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Iwona w Luty 24, 2015, 16:05:35 pm
Super informacje . Też myślę, że sporą część wczasowiczów zainteresują informacje zawarte w tym linku.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Luty 24, 2015, 19:05:34 pm
Festung Kolberg, w artykule napisano:

Cyt: Oprócz radiolatarni, zarówno w Ustroniu Morskim jak i w Sianożętach, postawiono znaki wizualne i świetlne, dodatkowo naprowadzające samoloty na pas. Mieszkańcy pobliskich miejscowości potwierdzają istnienie znaków w kształcie wielkiego trójkąta równoramiennego, pomalowanego w czarno-białe pasy. Dodatkowym wsparciem były umieszczone na słupach wzdłuż ulicy Wczasowej w Sianożętach migające lampy zwane KNS, używane do wskazywania ścieżki schodzenia w warunkach nocnych. KNS ustawione były w osi pasa startowego, na głównym kierunku podejścia, między BRL, a progiem pasa startowego.

Jest tu chyba nieścisłość, bo pamiętam, że czerwone lampy nad trójkątnymi tablicami były już od ulicy Polnej, czyli od DLR-u. Wszystkie migały równocześnie na całej trasie podejścia (mniej więcej co 1-2 sekundy). Pamiętam również, że gdzieś na początku lat 80-tych (chyba) zdemontowano czerwone lampy (były na czubku drewnianych pali podtrzymujący zbite z desek trójkąty) i zastąpiono je dużymi reflektorami z palnikami błyskowymi.  Te lampy błyskowe odpalały się jedna po drugiej w kierunku lotniska (co ułamki sekundy) i zapewne były lepiej widoczne w trudnych warunkach atmosferycznych (mgła, deszcz, śnieg). Kto stał wzdłuż tych słupów, ten chyba nie zapomni piorunującego wrażenia - kilkukilometrowa biała linia mocnego światła przebiegająca na całym odcinku w czasie może sekundy, może trzech. Jak na filmie z dużych, światowych lotnisk :)

Artykuł, jak i cała strona rzeczywiście świetna. Kawał roboty, gratuluję. Czytam w odcinkach.

EDIT: Po dłuższym namyśle doszedłem do wniosku, że nie pamiętam już, czy lampy błyskowe zamontowano od ulicy Polnej, czy od Sianożęt. Coś mi się wydaje, że były one tylko od Sianożęt do pasa startowego. Może ktoś pamięta?
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Luty 24, 2015, 22:36:07 pm
Bardzo możliwe że używano lamp KNS do określenia lokalizacji poszczególnych punktów np DRL czy BRL , ale w jednym ciągu (linii) przeważnie stawiało się je pomiędzy BRL a progiem pasa - tak aby wskazywały swoim błyskiem prawidłowe podejście na pas.

W internecie można spotkać zdjęcia lamp KNS na dalszych radiolatarniach, czy w Ustroniu takowa była - potwierdzenia nie mam.

Rozmawiając z mieszkańcami, usłyszałem że ponoć jakaś lampa błyskowa była montowana na kominie przy DRL - teraz jest to ośrodek wypoczynkowy "EWA" przy ul. Górnej 16.
Jest tam 32m komin i na nim miało być coś zamontowane.
Ale czy na pewno - na to nie mam dowodów.
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: mojeustronie w Luty 24, 2015, 22:41:41 pm
(...) ale w jednym ciągu (linii) przeważnie stawiało się je pomiędzy BRL a progiem pasa - tak aby wskazywały swoim błyskiem prawidłowe podejście na pas.

Już nie mam wątpliwości, lampy błyskowe były jednak wyłącznie od Sianożęt. W Ustroniu ich nie było, chyba że jakieś pojedyncze (np. na kominie OW Ewa) ale tego szczegółu nie kojarzę.

PS. Dla przypomnienia jeszcze raz słupy naprowadzające na pas, tak charakterystyczne elementy krajobrazu Ustronia Morskiego i Sianożęt z lat 70 i 80-tych. Obecnie widoczny w oddali fragment Sianożęt jest gęsto zabudowany.

(http://c.wrzuta.pl/wi2455/4c2ac3ca001e78eb4eb84979/slupy_naprowadzajace)
Tytuł: Okolice Ustronia Morskiego - poszukuję budynku
Wiadomość wysłana przez: Festung Kolberg w Listopad 03, 2016, 22:33:29 pm
Witam Wszystkich.

To będzie krótki (tak sądzę) wątek.
Mianowicie poszukuję budynku lub miejsca gdzie stał takowy budyneczek po wojnie - okolice wsi Gwizd, Grąbnica, Wieniotowo....

Ktoś się zapyta po co tego szukam - powoli kończę aktualizację historii stacji radarowej Kondor pod Ustroniem Morskim, a to jest jeden z ostatnich elementów których brakuje w "układance" :)

Budyneczek może być podobny do tych co wstawiłem na zdjęciach - mniej więcej budowla była taka sama, choć mogły być lekkie odstępstwa. Były budowane dwa wzory - obydwa przedstawiłem (jako kwadratowy lub z dobudówkami).
Po wojnie oczywiście mogły zmienić przeznaczenie, ale jeśli były, to kształtu nie zmieniano.

Czekam na wszelkie informacje - zarówno dokładne jak i przypuszczalne (ktoś pamięta itd.... )
Tytuł: Odp: Lotnisko Bagicz
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz w Marzec 02, 2019, 00:42:00 am
Domniemane magazyny amunicji nie zostały wysadzone w marcu 1945 roku .